Bedrijven die zich niet herpakken na een falend ICT-project, lopen kans structureel achterop te raken.
Een indrukwekkend bericht op Computable: recent onderzoek (van Fujitsu) onder meer dan 1500 grote bedrijven heeft berekend dat falende ICT ze gemiddeld € 555.000 heeft gekost.
Natuurlijk zijn dit grote bedrijven, dus grote projecten en logischerwijs een grote impact bij mislukkingen. Maar een andere conclusie uit het onderzoek vind ik eigenlijk veel interessanter, ook -of juist- voor kleinere bedrijven.
Want wat ontdekten de onderzoekers:
Bedrijven die een keer de mist in gaan, lijden daarna aan ICT-faalangst.
Ze schrijven hierover:
“… daardoor lopen die bedrijven het risico achterop te raken bij de concurrentie die wel met innovatieve ict bezig is”.
Deze bedrijven zijn dus een keer onderuit gegaan en durven nu niet meer te investeren in automatisering en maatwerk software. Dat klinkt wel logisch, want waarom ging het mis? En wie zegt dat het de volgende keer wél goed gaat?
Maar door op ‘zeker’ te spelen, verliezen deze bedrijven dus hun marktpositie aan concurrenten die wél blijven investeren. Dus eigenlijk kost dat een falend ICT-project u twee keer geld, waarvan de tweede keer misschien nog veel duurder uitpakt.
Lees hier het stuk op Computable (de topman van Fujitsu geeft in het artikel ook maatregelen om deze faalangst te overwinnen).